Carrière & Start-ups

‘We moeten probleemoplossers creëren in plaats van antwoordzoekers’

Daniël Linzel | dinsdag 1 juni 2021

De schooljaren 2019/2020 en 2020/2021 namen voor de middelbare scholieren een onverwachte wending door de coronacrisis. Alle veranderingen deden de slagingskansen van de leerlingen geen goed. Een nationaal initiatief biedt hun gratis gespecialiseerde bijlessen door universiteitsstudenten.

De website Studentinzetopschool.nl vormt een landelijk platform van initiatieven die het voortgezet onderwijs steunen door studenten in te zetten als examentrainers. ‘We hebben online al tweehonderd studenten een introductiecursus gegeven met tips en tricks’, vertelt Wendy Sanders, docent scheikunde en natuurkunde bij Gymnasium Bernrode en vakdidacticus aan de Eindhoven School of Education. ‘Door mijn ervaring in het voortgezet onderwijs weet ik vrij goed wat de leerlingen nodig hebben en kan ik dus een soort inside information doorgeven op de cursus.’

Antwoordzoekers

Veel studenten geven al bijles, maar toch heeft zo’n cursus een meerwaarde, meent Sanders. ‘Zwakke leerlingen hebben elke punt nodig om te slagen. Een tip die we studenten meegeven is bijvoorbeeld extra letten op structuurformules. Elk H-atoom dat je vergeet is een punt minder, en dat is zonde.’ Ook tips voor de examens zelf komen aan bod. Zo zijn er altijd punten te verdienen door bij rekenvragen de molaire massa uit te rekenen en zijn de eerste en laatste vragen op het examen vaak iets makkelijker.

‘Veel leerlingen kunnen examentraining niet betalen, maar dit initiatief drijft op overheidsgeld, waardoor scholen het gratis kunnen aanbieden’

‘Leerlingen die vakken moeilijk vinden of te weinig gedaan hebben, kunnen een speciale examentraining krijgen', vervolgt Sanders. ‘Alleen kunnen veel van hen dat niet betalen. Maar dit initiatief drijft op overheidsgeld.’ Scholen krijgen subsidie om studenten in te huren en kunnen de examentraining dus gratis aanbieden aan degenen die het echt nodig hebben. ‘Het geld van de overheid is (vooralsnog) alleen voor de examenkandidaten. Misschien mogen de voorexamenklassen straks ook gebruikmaken van het geld.’ Wel bestaat er een valkuil in het bijlesgeven. ‘We drukken studenten op het hart dat je niet zomaar het goede antwoord moet geven’, zegt Sanders. ‘Je moet probleemoplossers creëren in plaats van antwoordzoekers.’

Opties

Naast het verlangen om leerlingen te helpen, bestaat ook de hoop dat studenten zich laten verleiden tot een baan als docent in de strijd tegen het lerarentekort. Sanders: ‘We willen ze laten proeven aan bijlesgeven. We hopen dan dat er een aantal bij zullen zitten die zeggen, dit is best leuk. Vervolgens kan een stap zijn om een minor educatie te doen en ook een deel in je master, zodat je een eerstegraadsbevoegdheid in handen hebt voor lesgeven, maar tegelijkertijd ook afgestudeerd chemicus bent.’ Als afgestudeerde heb je dan de optie om eerst de chemie in te duiken en daarna les te gaan geven, of meteen het onderwijs in te gaan. ‘Hoe meer studenten voor het docentschap kiezen, hoe beter!’ besluit Sanders met een lach.

Vraagbaak scheikunde

De Vraagbaak Scheikunde is een initiatief van Centrum JongerenCommunicatie Chemie en de KNCV om scholieren en studenten te helpen die thuiszitten door de coronacrisis. ‘De vraagbaak vult een gat’, vertelt Wendy Sanders, vakdidacticus aan de Technische Universiteit Eindhoven. ‘In de klas moeten leerlingen veelal op hetzelfde tempo door de lesstof heen, maar soms lukt dat even niet. Dan is het fijn dat er iets asynchroon loopt aan de klas, waar je vragen kunt stellen aan experts en studenten.’ Dat je in je eigen tijd daaraan kunt kloppen, is echt de meerwaarde van de vraagbaak, aldus Sanders.

Meer info: mijnscheikunde.nl/vraagbaak
KVCV

Lid worden van de KVCV? Ontdek de voordelen!

Logo KVCV

KVCV Facebook

De KVCV is ook op Facebook te vinden:

facebook

Ontvang de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van Mens & Molecule.

Meld je nu aan!